Tai buvo šviesi, saulėta popietė pastarojo vasaros sezono Antarktidoje, kai kruizinis laivas Seabourn Pursuit įsirėžė į jūros ledo lakštą Hanusse įlankoje. Laivas plaukė į priekį, po laivapriekiu byrėdamas ledui, kol kelis šimtus jardų įsmuko į užšalusį jūros vandenį.
„Pursuit“ laive buvę 250 keleivių išėjo į savo balkonus ir pasilenkė per denio šonus, kad pamatytų, kas vyksta.
Tačiau „Titanikui“ panašaus skubėjimo į gelbėjimo valtis nebuvo. Vietoj to, keleiviai nusileido į perėjimą ir pradėjo lipti iš valties, kad galėtų pasivaikščioti ant ledo. Tai nebuvo atsitiktinumas. Tai buvo suplanuota patirtis su stalu su šampano taurėmis, skirtomis jų atvykimui į Antarktidą.
Tarp keleivių, vaikščiojančių po ledo dangą, buvo Gregas ir Susana McCurdy, į pensiją išėję Las Vegaso policijos pareigūnai. Dabar Susana dirba ne visą darbo dieną dirbanti kelionių agentė, o McCurdys išleidžia savo pensiją kuo daugiau egzotiškų vietų.
Paėmę šampano taures McCurdys išskleidė nedidelę reklamjuostę su užrašu „7th Žemynas Antarktida 2024“ ir pozavo nuotraukai. Šia kelione jie prisijungė prie nedidelės, bet besiplečiančios žmonių grupės, įžengusios į visus planetos žemynus.
Susana sako, kad pastaruoju metu ji pastebėjo pokyčius tarp savo klientų. „Jie nori autentiškesnių, daugiau sąrašo elementų, ypač po Covid. Jie tiesiog nebelaukia… Ir Antarktida yra šalia visų sąrašo viršūnės.
Sąrašo paskirties vieta
Kelionių į Antarktidą banga prasidėjo gerokai prieš kelionių bumą po COVID.
Tarptautinė Antarktidos kelionių organizatorių asociacija (IAATO) nuo dešimtojo dešimtmečio pradžios seka turistų, apsilankiusių baltajame žemyne, skaičių. Tada kasmet aplankydavo apie 7000 žmonių.
Per pastarąjį pusę dešimtmečio skaičiai išties labai išaugo. 2017 m. žiemą Antarktidoje apsilankė kiek mažiau nei 44 000 turistų. Šiemet šis skaičius viršijo 122 000 lankytojų. Ir jų daugėja, nes kelionės į šalčiausią Žemės žemyną niekada nebuvo lengvesnės ar prabangesnės.
Prieš porą dešimtmečių kelionės po Antarktidą reiškė lankymąsi mažesniais laivais, tarp kurių daugelis buvo buvę Rusijos, Kanados ir kitų poliarinių šalių „ledo pjovėjai“. Tai buvo ne kas kita, o prabangos patirtis.
Robinas Westas, Seabourn viceprezidentas ir generalinis ekspedicijų vadovas, pirmą kartą į šį regioną išvyko 2002 m. Jis sako, kad daugelis tuometinių laivų buvo su dviaukštėmis lovomis ir bendrais vonios kambariais. „Kiekvieną vakarą užrašai savo vardą ant lentos spagečiams ar lazanijai“, – sakė jis.
Kai kuriuose laivuose netgi buvo langai, kad būtų galima matyti lauką. Šiandienos patirtis visai kitokia.
„Cruise Critic“ vyriausioji redaktorė Colleen McDaniel teigia, kad „Lindblad“ ir „National Geographic“ kruizų linijos atvėrė keliones į Antarktį daugiau lankytojų maždaug prieš dešimtmetį.
„Jie tikrai buvo pradininkai, perteikę Antarktidos patirtį tradiciniam keliautojui. Tačiau tie pirmieji plaukimai buvo mažiau prabangūs, nei matome šiandien“, – sakė McDanielis.
„Pastaruoju metu „Ponant“, „Silversea“, „Seabourn“ ir „Scenic“ padarė didžiulius šuolius, naudodamiesi aukščiausios klasės prabangos patirtimi, siūlydami neįtikėtinus liukso numerius, išskirtinius restoranus ir net SPA. Kruizų linijos, tokios kaip „Quark“, kuria produktus nuotykių ieškantiems žmonėms, siūlydamos tokius dalykus kaip lygumų slidinėjimas ir stovyklavimas.
Aplinkosaugos rūpesčiai
Dėl didėjančio turizmo skaičiaus kai kurie ekspertai perspėja dėl lankytojų skaičiaus padidėjimo poveikio aplinkai.
2022 m. atliktas tyrimas, paskelbtas žurnale Nature, atskleidė, kad sniegas Antarktidoje tirpsta greičiau dėl turistų apsilankymų žemyne. Iš kruizinių laivų dūmtraukių išsiskiriantys juodi suodžiai nusėda ant ledo ir pritraukia saulės šviesą, todėl tonos sniego ištirpsta anksčiau laiko. Ekologai taip pat teigia, kad dėl didėjančio žmogaus buvimo Antarktidoje anglies dioksido lygis smarkiai padidėja toje planetos dalyje, kuri prie to nėra pripratusi.
Kruizinių laivų operatoriai teigia puikiai suvokiantys jų poveikį aplinkai. Keleiviai gauna išsamias instrukcijas, kaip nesinešti jokio pašalinio maisto ar kitų teršalų, kad jie nusileistų Antarktidoje. Jiems liepta niekada nesigulti ant sniego ir laikytis atstumo nuo gyvūnų, kad žmonių platinamos bakterijos ir virusai neužkrėstų laukinės gamtos.
Šalys, vykdančios turizmą ir tyrimus Antarktidoje, pasirašė vadinamąją Antarkties sutartį. Jame rašoma, kad niekas neturėtų statyti nuolatinių statinių, skirtų turistams. Kitaip tariant, Antarktidoje nėra viešbučių. Neseniai IAATO pradėjo sekti kruizinių laivų degalų sąnaudas Antarkties regione, o kai kurie operatoriai dabar naudoja elektrinį variklį, siekdami sumažinti suodžių ir CO2 išmetimą.
Daugiau nei bet kada anksčiau būdų patekti į žemyną
Tuo tarpu kruizinės linijos pastaraisiais metais investavo milijardus dolerių į specialiai pastatytus prabangius ekspedicinius laivus.
Ir „Seabourn Pursuit“, ir jo seseriniame laive „Venture“ yra prabangus SPA centras, devyni restoranai ir aštuoni holai bei barai, kuriuose telpa maždaug 250 keleivių. Kiekvienoje iš 132 kajučių yra didelės stiklinės durys ir balkonas, todėl keliautojai gali lengvai stovėti lauke, kai plaukia didingi ledkalniai.
Už papildomą mokestį keleiviai gali užsisakyti vietą viename iš povandeninių laivų arba tyrinėti Antarktidos vandenis baidarėmis. Keleiviams nereikia jaudintis dėl šaltos temperatūros, nes jiems suteikiama specialiai sukurta šalto oro įranga, užtikrinanti, kad jie bus šilti ir sausi, kai jie klaidžioja tarp pingvinų ir ruonių.
Pastaruoju metu netgi atsirado nauja kelionių Antarktida kategorija.
Operatoriai, įskaitant „Celebrity“, „Norwegian“ ir „Princess“, dabar siūlo „tik kruizinius“ apsilankymus, kurie leidžia keleiviams pamatyti Antarktidą iš tikrųjų neliečiant nesugadintos ir trapios tundros.
Šie apsilankymai dažnai būna didesni laivai ir paprastai yra pigesni. IAATO teigia, kad dar 2017-aisiais Antarktidoje apsilankė apie 7000 keleivių „tik kruiziniu“ reisu. Praėjusį sezoną šis skaičius viršijo 43 000, ty daugiau nei 500%.
„Šios pagrindinės linijos suteikia biudžetui palankesnį būdą keliauti į regioną – net jei iš tikrųjų neišlipate Antarktidoje“, – sako Cruise Critic's McDaniel. „Ir nors negalėsite pamatyti pingvinų ar ruonių taip arti, kaip nusileidę, vis tiek juos pamatysite. Taip pat galite pamatyti banginių ir daugybę paukščių veislių.
Nesvarbu, ar plaukiate vienu iš prabangių prabangių laivų, ar keliaujate tik kruiziniais laivais, kelionė į Antarktidą yra galimybė pamatyti kitą pasaulį – nuo didingo ledkalnių ir ledynų grožio iki žaismingų pingvinų klajonių – ir to niekada nebuvo. lengviau aplankyti.
Norėdami gauti daugiau CNN naujienų ir informacinių biuletenių, susikurkite paskyrą CNN.com